RCSI, apakah?!!

Assalamualaikum wbt.

Coretan serba sedikit tentang kolej terchenta, RCSI. Ada yang jika ditanya sebab mengapa memilih RCSI, menjawab sebab namanya gah (highlighted: ROYAL); lagi kerana RCSI adalah sebuah kolej private; lokasinya  yang strategik di tengah-tengah bandar Dublin. Namun, bagi saya sendiri yang telah setahun menghabiskan masa, berjuang usaha di sini, sebab yang paling dekat di hati adalah di kolej inilah saya yakin adanya pembinaan individu-individu Muslim,  saya sangat yakin kita pelajar Malaysia dididik bukan sahaja untuk menjadi seorang dokter professional, tapi environment di RCSI dan Dublin sendiri mampu membentuk kita  menjadi hamba dan khalifahNya yang sebenar.

 Berkenaan sistem akademik dan pengajaran di RCSI. Medium utama adalah MOODLE. Setiap pelajar baru akan diberikan laptop (model HP 620 for the past couple of years), email address dan password masing-masing pada hari pendaftaran. 

MOODLE is used by RCSI students mainly to ?? 
(1) Download lecture notes  
(2) Keep updated of what’s happening in the college 
(3) Gain access to anatomy dissection video, histology online tutorial 
(4) Upload assignments 
(5) Send email to admin, lecturers to ask questions. 

Bagi pelajar 1st Year Med, anda akan didaftarkan sebagai Junior Cycle 1 (JC1) student bagi semester Oct –Dis dan JC2 student bagi semester Feb-May. Lecture notes dan anatomy practicals akan dikhatamkan  dalam masa 12 minggu bagi setiap semester.

Berbeza dengan uni lain di Dublin yang belajar each subject individually and separately (Anatomy, Physiology, Pharmacology, Biochemistry etc),  kita di RCSI menggunakan sistem integrated module. Segala subject matters akan dipelajari dalam satu module. Contoh terdapat 6 modules bagi pelajar –pelajar JC1. Salah satunya  adalah Neuromuscular (NM) module. Anda akan belajar Anatomy of Lower Limb, Physiology of Neuromuscular Junction dan Pharmacology of Autonomic Nervous System dalam module NM ini. 

Kelebihan utama kita menggunakan system integrated modules ini adalah lecture notes akan disediakan dan diupload di MOODLE sehari sebelum lecture. Terpulanglah kepada kita to print out these notes atau cuma download and save di dalam laptop, tablet atau ipad masing-masing. (link to barang perlu dibawa). Lecture notes RCSI sangatlah mantap (not to mention banyak! Well what do u expect? We’re in med school :P ) dan cukup membantu kita mengejar first class honour  bagi setiap module. 

Oleh sebab itu, buku wajib yang harus dibeli oleh 1st Med student hanyalah

 Clinical Anatomy 2nd Edition (author Stanley Monkhouse). 



Recommended textbooks yang lain adalah  
(1) Langman’s Medical Embryology 12th Edition (author: T.W. Sadler)
(2) Gray’s Anatomy for Students  
(3) Lippincott’s Illustrated Reviews Biochemistry 4th Edition. 

Untuk makluman, recommended textbooks banyak disediakan di library. Terdapat jugak di dalam format E-Books. Jadi, gunakanlah elaun buku anda untuk keperluan yang lain ;)

with love,
sis shahida fauzi,
2nd Year RCSI, Dublin.

1 comment:

Anonymous said...

Assalamualaikum. Bagaimana caranya untuk apply ke RCSI ?