RCSI - Card Signing

Assalmualaikum w.b.t


Anda suka anatomy??
Anatomy ni subjek yang scary ke?? Masuk bilik mayat kot!!!
CS ni apa pulak??

The cadaver is your FIRST PATIENT..so, be a good doctor! Treat your patient gently!!”~quote from a senior lecturer of RCSI


[A MUST KNOW TERM as future RCSIAN] - CS


InsyaAllah, artikel ni akan membincangkan tentang CS yang acap kali menyebabkan warga RCSI kecut perut!!


Kenapa??


~Teruskan membaca hingga akhir...



CS ialah sejenis binatang berkaki empat!!(gurau je)...
CS stands for card signing. Jika diterjemah dalam bahasa ibunda bermaksud sesi menanda kad (jangan bayangkan ibu anda sign report card..nanti homesick)...tapi hakikatnya, terma ini jauh panggang dari api...


Pendek kata, CS ialah oral test anatomy!! Yang best, senang dan mendebarkan.


Bila??



Secara kasarnya, ada 3 kali CS dalam satu semester selama 3 semester. Maknanya, ada 9kali CS sahaja sepanjang anda berada di RCSI (rujuk post berkenaan system akademik RCSI ye).
Pelajar RCSI akan masuk ke anatomy room 2 kali seminggu yakni hari selasa dan jumaat. Oleh kerana terlalu banyak kali keluar masuk anatomy room tu dalam seminggu, anda akan jadi immune pada baunye(so, jangan risau bab bau k).



As a reflection for all and reminder for myself, bertuahnya kita kerana Allah memberi peluang pada kita untuk mengingati mati setiap kali melangkah masuk ke anatomy room tu.
Rasulullah pernah ditanya siapakah orang yang paling bijak. Maka jawab Rasulullah ”orang yang paling bijak ialah orang yang sentiasa mengingati mati dan bersedia untuk menghadapinya”.


Kemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging; kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk ia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya. Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta. (14) Kemudian, sesungguhnya kamu sesudah itu akan mati. (15) Kemudian sesungguhnya kamu akan dibangkitkan hidup semula pada hari kiamat. (16)
[surah al-mu’minun, 15-16]


Berbalik pada subjek utama kita iaitu CS, selalunya CS akan diadakan once in every 2 weeks..pada hari jumaat pukul 2petang- 4petang (kiranya group yang ada CS minggu tu akan masuk anatomy room 2kali pada hari jumaat tu..iaitu pagi dan petang)


Tak faham!! Tolong jelaskan lagi boleh??



Ok. 1 cadaver= 12 students, so, pada hari card signing tu, anda akan di ‘bombard’ dengan soalan2 anatomy yang telah dipelajari sebelum ni oleh seorang prosecter/lecturer di hadapan semua ahli group anda dan pelajar2 group lain. Maka, kalau tak dapat jawab tu mungkin rasa malu sekejap tapi tak de pape pun. It’s a learning process!


Tak dapat bayang lagi!!! Apa contoh soalannya??


Oo..soalannya senang-senang belaka. Soalan2 bergantung pada prosecter tu..suka hati dia la nak bagi soalan apa pon..
Cuma patternnya ialah usually the prosecter will call up your name, give u a bone and ask anything about the bone...orientation(kadang2 student akan tersilap anterior part jadi posterior and superior part jadi inferior part-ini fenomena biasa when someone panic..huhu),name the parts of the bone..etc


Then soalan tentang organ2/other system of the body such as muscle attachment, blood supply, nerve supply, venous drainage, lymp drainage etc...prosecter akan tunjuk pada cadaver, then suruh identify what is what etc...ni nerve ape, muscle ape dan lain2..
then soalan clinical sket-injuries, certain disease yg ada dalam lecture notes
and maybe some question using x-rays/scan film


Kalau anda bagus sangat, dia akan bagi soalan yang high level sket. Ni soalan A Star student ar...EMBRYOLOGY QUESTIONS!!!( tak tau kenapa orang gerun sangat dengan soalan embryo...tapi insyaAllah semua jawapan ada ja dalam lecture note!!)...


Berapa lama masa diperuntukkan for each student??



Selalunya, prosecter tak set masa pon for each student berapa minit..ikut suka hati dia..usually paling lama pon 10minit..paling skejap dalam 3minit....kalau dia suka sangat dengan student tu sebab dapat jawab dengan lancar dan betul, mungkin 3 soalan pun da cukup(dipermudahkan hisab gtu)...kalau student tu lambat jawab, pikir lama, jawab pulak gagap-gagap, mungkin lagi banyak soalan yang ditanya. Jangan salah faham pula..niat lecturer tu baik..untuk ajar apa yang kita xtau dan memang terbukti setiap lecturer tu sangat2 penyabar. Dia xmarah pon kalo xdapat jawab...serious!



Teeet..dah habis masa. Lepas tu apa jadi??


Dah habeh jawab, prosecter tu akan bagi rate sama ada A+/-, B+/-, C (xpenah plak nampak +/- untuk C....huhu)..paling teruk pon orang dapat ialah Abs....it means absent!!...prosector akan tanda grade atas kertas namelist(bukan card ye..)...so, kalau Abs nih, orang tu kena jugak buat CS ni pada masa2 lain..dia kena jumpa lecturer dan bagitahu alasan kenapa xdatang dan lecturer tu akan set a new date for him/her..mudah je


CS ada dikira dalam overall final assessment tak??


Ya



But the percentage is very small.. 2.5% overall. So, no worries! What’s important is to do your best in every CS.


Apa yang special sangat dengan CS ni??


Bak kata one of my favourite lecturers “Card signing is not meant to embarrass you in front of your colleague. It is a learning process!! it is not just a test but it is a teaching. It teaches you to be confident, to be able to speak out.. "


Memang kecut perut pada mulanya tapi lama-lama kita akan jatuh cinta. Betul ni..tak tipu. The best part is kita tak tahu siapa akan jadi prosector pada hari CS tu. Memang diakui, ada sebahagian prosector yang ‘ganas’, agak sukar bagi grade A dan ada prosector yang suka tanya soalan yang memerlukan deep thinking..huhu...tapi semuanya berhati baik sebenarnya. At the end of the session, prosector tu akan bagi peluang untuk tanya apa-apa soalan yang masih tak faham.


Tips and tricks??


Nanti tanya dengan senior tau...banyak sangat tips. So, I’m gonna give some of them here..
1-lepas habis A-Level/IB, beli buku anatomy Monkhouse dan rajinkan diri baca buku tu k...(it does help..serious..as early exposure)
2-Blue book (RCSI bagi) ialah buku guideline for dissection, a book that tells you what is important and what is not etc
3-Practice speaking.. speaking.. speaking and.... speaking.
4-Practice on cadaver.. dalam seminggu paling kurang setiap pelajar (kelas wajib..selasa dan jumaat) akan masuk anat room 2 kali. Tapi, kalau minggu tu ada CS, usually kami akan masuk bila-bila masa je..sepnjang minggu tu..buat study group dlam bilik anat (anat room RCSI opens everyday except on weekend/holidays) ..Practice on bone and skeleton
5-Doa banyak2, selawat banyak2, zikir banyak2 supaya tenang on the CS day



That’s it for now. A sneak peek into CS that personally teaches me a lot about this short life we have, about cooperation, about understanding, not merely remembering all the muscle names, about confidence and courage etc.. I love CS!!! You will too.. InsyaAllah..


So, see you in RCSI! =)

No comments: